Bratislava
17. augusta (TASR) – Myslíš, že je to on? Akože sa volá? Renč, režisér.
Toto nie je Renč. Renč je ten, ktorý aj hrá! Takto znie mierne zmätený
dialóg dvojice vyšetrovateľov z televíznej minisérie Docent, ktorá sa
naozaj chystá osloviť režiséra Filipa Renča a požiadať ho o svedeckú
výpoveď. A Renč si v kriminálke svojho kolegu Jiřího Stracha naozaj
zahral sám seba. V nedeľu 17. augusta bude mať český filmový tvorca,
režisér, scenárista a herec šesťdesiat rokov.
Pred televíznou kamerou sa napokon objavoval už od raného detstva – prvý
raz ako sedemročný v legendárnom seriáli Pan Tau. Ako režisér má na
konte má desiatku filmov, ale tiež množstvo seriálov, dokumentov či
videoklipov. Zoznam filmových a televíznych diel, v ktorých si zahral,
prekračuje dokonca päťdesiatku – a nešlo len o drobné úlohy s nádychom
recesie ako v zmienenom Docentovi. Renč stvárňoval aj náročné
psychologické postavy, ako napríklad rola vo vojnovej dráme Papilio.
Predsa však svoje tvorivé vrcholy dosahuje ako režisér, napríklad
snímkami Requiem pro panenku, Hlídač č. 47 a muzikálom Rebelové.
Filip Renč sa narodil 17. augusta 1965 v Prahe. Ako detský herec hrával
už od svojich siedmich rokov v seriáloch a filmoch. K prvým patril
obľúbený Pan Tau, konkrétne diel Cesta kolem světa z roku 1972, kde si
popri Ottovi Šimánkovi zahral titulnú rolu aj Jan Werich. V roku 1973
hral Renč v politicky ladenom detskom filme Družina černého pera, o rok
neskôr sa objavil v jednej z poviedok kriminálneho filmu Motiv pro
vraždu.
Nielen výrazná tvár a kučeravé vlasy, ale nesporne i nadanie ho
predurčovali už v útlom veku k náročným hereckým kreáciám – jednou z
nich bola hlavná rola v snímke Jakub (1976, r. Ota Koval, Jaroslava
Vošmíková). Ako študenta dokumentaristiky ho režisér Jiří Svoboda
obsadil do jednej z hlavných úloh vojnovej drámy Papilio (1986).
Renč sa však rozhodol stáť za filmovou kamerou a študoval na katedre
dokumentárnej tvorby Filmovej fakulty Akadémie múzických umení v Prahe.
Už ako študent na seba upozornil dokumentmi Zapadákov (1987) a Srdíčko
(1988), s ktorými zabodoval na festivale svetových filmových škôl v
Mníchove.
Jeho celovečerný debut bola snímka Requiem pro panenku z roku 1991, ku
ktorej napísal aj scenár na základe poviedky Josefa Klímu. Drsný príbeh
dievčaťa, ktoré sa ocitlo v ústave pre mentálne postihnutých a je
konfrontované so sadistickými metódami vychovávateliek, sa stal vo
svojom čase najnavštevovanejším českým filmom. Získal tiež hlavnú cenu
na festivale Fórum v Bratislavě.
Po kriminálnom filme Válka barev (1995) nakrútil Renč v roku 1999
televízny film Polojasno – výpoveď študenta Václava Bartušku, ktorý bol
členom komisie vyšetrujúcej udalosti 17. novembra 1989 v Prahe.
Bezpečnostné zložky vtedy krvavo a brutálne potlačili demonštráciu
študentov, čo viedlo k protestom a napokon ku kolapsu komunistického
systému.
Úspešný bol aj ďalší Renčov projekt, muzikál Rebelové z roku 2001. Film
získal dvoch Českých levov a bol štvrtý najnavštevovanejší v českých
kinách. Naplnili sa tak slová samotného Renča, podľa ktorého je práve
tretí film pre režiséra rozhodujúci, pretože sa pri ňom ukáže, či svoje
remeslo ovláda, alebo nie.
Rovnako mu Českého leva za najnavštevovanejší český film priniesol Román
pro ženy, snímka, ktorú nakrútil v roku 2004 podľa predlohy úspešného
českého autora Michala Viewegha. Troma Českými levmi bol odmenený aj
film Hlídač č. 47 z roku 2008 – cenu dostali herci Karel Roden a
Vladimír Dlouhý, ako aj strihač Jan Mattlach).
Po televíznej snímke Sebemilenec a životopisnej dráme Lída Baarová
nakrútil Renč zatiaľ posledný celovečerný film, snímku Zoufalé ženy
dělají zoufalé věci podľa knihy i scenára Haliny Pawlowskej.
Popri tom má Filip Renč na konte viacero seriálov, medzi nimi
pokračovanie legendárnej Sanitky (2013), či krimisériu Hlava medúzy
(2021). Známy je ako autor videoklipov napr. Láska je láska (Lucie Bílá)
či Medvídek (Lucie).